Proč se stát mystery shopperem?

Je tato pozice pro každého, nebo jenom pro mladé? Zeptali jsme se našich spolupracovníků, co jim mystery shopping přináší a proč doporučují vyzkoušet si roli tajného zákazníka u Retail Services i Vám.

Práce mystery shoppera, nebo-li tajného zákazníka je různorodá, zábavná, zodpovědná a někdy může být i náročná. Často se při náboru nových spolupracovníků setkáváme s dotazem: „Je ta pozice pro mě vhodná?“ Převažuje také názor, že se jedná o práci, která je jen pro studenty, nebo maminky, které jsou doma s dětmi. Není to tak úplně pravda. V současné době má Retail Services několik set proškolených mystery shopperů po celé České Republice i na Slovensku. Jsou mezi nimi čerstvě plnoletí studenti středních škol, vysokoškoláci, lidé pracující v různých oborech a funkcích (od prodavaček, přes personalisty, managery, obchodní zástupce, po ředitele a majitele firem) a také aktivní důchodci. Někteří s námi spolupracují nárazově pouze v jednom městě, jiní při soukromých či pracovních cestách objedou pravidelně i několik krajů v jednom měsíci. Většina našich brigádníků považuje mystery shopping za zajímavý přivýdělek, jsou ovšem i tací, kteří pracují pro více agentur a mystery shoppingem se vyloženě živí. 

Zeptali jsme se našich spolupracovníků, co je na této práci baví a co jim přináší. Oceňují především časovou flexibilitu a rozšíření svých obzorů.  Níže se můžete podívat na to, co o své zkušenosti tajného zákazníka řekli:

 

Aneta (studentka VŠ, 23 let, mystery shoppingu se věnuje 1 rok)

„Jedná se o práci, která je poměrně nenáročná a časově velmi flexibilní, lze si návštěvy přizpůsobit dle svých časových možností. Velmi dobře dokáže rozvíjet komunikační schopnosti a herecké dovednosti. Někdy se nemusím cítit úplně komfortně v pozici hodnotitele, nicméně díky návštěvám pomáhám zlepšovat úroveň zákaznického servisu a kvalitu služeb, což za trochu mého diskomfortu určitě stojí.“

 

Václav (32 let, skladník, mystery shoppingu se věnuje 9 let)

„Začal jsem jako student a rád pokračuji dále. Díky mystery jsem se dostal na mnoho zajímavých míst, poznal nové lidi, názory a výrobky. Jsem rád, když vidím, že má smysl pečovat o klienta a nabídnout k hlavnímu výrobku i doplňkové služby.“

 

Michaela (23 let, studentka VŠ, mystery shoppingu se věnuje 2 roky)

„Když pracuješ jako shopper, zlepšíš si komunikační dovednosti a potrénuješ asertivitu. Zjistíš, jak se liší zákaznický servis v různých prodejnách, podíváš se tam, kam běžně nechodíš a občas si s prodavači i dobře pokecáš. J Někdy zjistíš opravdu užitečné informace a až si někdy budeš chtít podobný produkt koupit, budeš vědět, co a jak.“

 

Aneta (26 let, grafička, mystery shoppingu se věnuje 4 roky)

„Mystery shopping mi dal mnoho zkušeností. Jako shopper si člověk zahraje na tajného zákazníka, který hodnotí prodejnu a zejména prodejce. Všímá si všech nejmenších detailů, které pak zaznamená do dotazníku. Nejdůležitější je, chovat se jako reálný zákazník a hodnotit objektivně. Kladů práce shoppera je opravdu mnoho – částečná flexibilita a potřebujete jen internet a nahrávací zařízení. Některé zboží si ráda nechám, občas také dostanu na něco slevu. „

 

Martina (31 let, aktuálně na rodičovské, mystery shoppingu se věnuje 7 let)

„Práci tajného zákazníka jsem začala dělat jako brigádu při vysoké škole. Díky mystery shoppingu jsem získala nové zkušenosti a jiný pohled na obyčejné nakupování. Zjistila jsem více o tom, jak to funguje v obchodě, jak by se prodavači měli chovat a dostala jsem možnost porovnat si jednotlivé prodejny a řetězce. Díky tomu se pak lépe rozhoduji, kde sama budu nakupovat. Při studiu a vlastně i teď se mi hodí rychlý flexibilní přivýdělek. Zároveň si zlepším vyjadřovací schopnosti, občas to je velká nauka improvizace, ovšem také zlepšení koncentrace, protože je třeba si toho poměrně dost zapamatovat. Vyplňování dotazníků je zajímavé tím, že nutí člověka přemýšlet, jak třeba podat výtku motivačně, aby to pro druhou stranu byla konstruktivní kritika a ne demotivační shazování prodavače. Jsem ráda, že mohu napomoci ke zlepšování tržního prostředí.“

 

Janusz (53 let, projektový manager, mystery shoppingu se věnuje 11 let)

„Rád poznávám prodejny jednotlivých značek v různých městech. Seznámím se s výrobky, o které bych se jinak nezajímal. Také jsem dostal příležitost koupit nějaké produkty výhodně. Koupil jsem si takto kolo, nebo například lyže. Je zajímavé vidět progres v přístupu a obsluze personálu.“

 

Jana (37 let, hypoteční specialistka, mystery shoppingu se věnuje 4 roky)

„Vzhledem k mé povaze mě mystery shopping naučil odvaze – jít někam, kde to neznám a hrát určitou roli je pro mě vykročení z komfortní zóny. Pak se mi líbí, že jsem si rozšířila obzory. Netušila jsem například, že v cyklistice se používají návleky na kolena. Ochutnala jsem ricottu a začala ji poté kupovat pravidelně. Nebo jsem dříve odsuzovala elektrokola, dokud mi odborník nevysvětlil, jak vlastně fungují.“

 

Určitě jste si udělali obrázek o tom, co Vám mystery shopping může přinést. Nebudeme Vám tvrdit, že tato práce je pro každého, to určitě ne. Je třeba být zodpovědný, spolehlivý, systematický, pamatovat si instrukce, na prodejně být pozorný a při vyplnění dotazníku pečlivý. Občas se stane, že si někdo mystery shopping vyzkouší a řekne, že dále spolupracovat nechce. Někdy nás zase osloví kamarádi, kteří si to jen chtějí ze zvědavosti vyzkoušet, ale nemají časovou kapacitu se takovéto činnosti věnovat pravidelně. 

Pokud si po přečtení článku říkáte, že máte chuť si spolupráci s Retail Services vyzkoušet, neostýchejte se a napište nám. Je jedno, jestli studujete, nebo je Vám 70, jste muž či žena, nebo jestli pracujete jako tajný zákazník už léta, či jste jen zvědaví, jak že to vlastně funguje a chcete to zažít na vlastní kůži.

 

Jitka Svobodová